Sivut

maanantai 21. syyskuuta 2015

Cherbourg-La Coruna

Cherbourg-Guernsey
5.8.
45mpk

Tämä on aina mielenkiintoinen osuus lähdön ajoituksen, Cap De La Haguen ja Little Russelin takia. Lähtö pitäisi ajoittaa HW Dover-3 ja hyödyntää aivan rannassa menevää ”akanvirtaa”.
Tällä kertaa lähtöhetki oli 13:15. Alderneylle oli menossa 3 brittiä Swan 36:lla, kertoivat pitävänsä sen kauniista ankkuripaikasta. Alkuun ajettiin moottorilla mutta 14:25 päästiin purjehtimaan.
Cap de La Hague ohitettiin 15:20. Gps näytti nopeudeksi 11,3kt. Vastamaininki pysäyttää vauhdin aina välillä, mutta gps näyttää silti 6kt.
Kurssimuutos ja vastainen tuuli. Jenny sisään ja kone avuksi. Puolen tunnin kuluttua purjehdus jatkuu ja viisarit osoittaa taas 9-10kt. Samalla soitamme Vekalle onnittelusoiton.



Vauhtia riittää liiankin kanssa
Kanaalisaarilla sataa 
Ruuhka on hellittänyt


Kello 18:10 pienennetään purjeita ja koitetaan jarrutella, mutta vauhtia silti 8,5kt. Kuten asiaan kuuluu, niin satamaa lähestyttäessä tuuli voimistuu ja alkaa sataa. Niin nytkin. Yht'äkkiä meitä on monta venettä menossa satama-aukosta sisään. On alavesi ja odotusponttoonit aivan täynnä. Kiinnitymme Swan-48:n kylkeen seitsemänneksi veneeksi. Ottavat köydet vastaan, toivottavat tervetulleiksi ja tokaisevat ”now you can enjoy your drinks”.
Meidän kylkeen tulee vielä kolme venettä lisää, eli 10 rinnan ollaan. Onneksi ei tuule enempää.
Ei ihan Pubi, mutta hyvää olutta
Marinan jollat ajelivat ympäri allasta ja yrittivät saada veneet mahtumaan jotenkin. Ei mennyt kuin puoli tuntia, niin maksujen keräilijä pyörähti paikalle. 
Illalla oli pakko lähteä kävelylle. Osoittautui, että meillä oli uudelta laiturilta yhteys maihin. Ensin vain pompimme kuuden veneen yli.
St Peter Portissa saa mielestäni kaikkein vähiten vastinetta satamamaksulle 41,6€. Vaikka olisi itse marinassa, jonne pääsee yläveden molemmin puolin, ei asia parane.









Guernsey-Camaret sur Mer
6.-7.8.
133mpk

Taas oli edessä legi, joka vaati tarkkaa ajoitusta. Meidän tulisi olla 100mpk:n päässä Guernseystä, Chenal du Fourin N-päässä HW-Brestin aikaan klo 10:06 UTC, että pääsisimme siitä läpi myötävirran avustamana. Olin ensin aikonut mennä Ile D'Quessant'n kautta, mutta mieli kääntyi Aulin ehdotuksesta hänelle vuodelta 2000 tutun, lyhyemmän reitin puolelle.
Pitkästä aikaa näemme delfiinejä, jotka pyörähtävät veneen keulan ympärillä muutaman kerran ja häipyvät matkoihinsa. Suulia sen sijaan on näkynyt paljon.
Päivät lyhenevät, kun etelään tullaan. On helpompi mennä nukkumaan, kun ympäristö on pimeä. Tavaksi on tullut aloittaa vahdit 2-3 h klo 22:00.
Harvoin näkee pitkäpuomisia, iso ja keulapurje samalla puomilla
Lokikirjamerkintä klo 23.30: tosi pimeää, vaikka puolikuu auttoikin alkuun. Vastavirtaa n. 3kt. Muutama purjevene tulee vastaan.

7.8.
07:50 kolme purjevenettä tulee styyrpuurin puolelta Falmouthin suunnasta. Sama ajoitus HW suhteen. Ilma on harmaa ja tihkun täyttämä.
11:10 Käännytään etelään päin Bretagnen niemen ja Ile D' Quessantin väliseen Chenal du Fouriin.
12:30 Menee taas koneajeluksi. Le Four paapuurissa tvärs. Le Conquetin kaupungin kohdalla tosi voimakasta virta-aallokkosotkua.

Valvonta on tiukkaa
 Marine 160 helikopteri tulee tarkistamaan meidät. Täsmäävätkö AIS-tiedot veneeseen? Vilkuttelemme sille ja vastataanhan sieltä. Brestin lahdella saadaan purjeet taas vetämään.
Klo 16:40 kiinnitymme Camaret Sur Mer'in täyteen satamaan . Osa laitureista on varattu Camaret Sur Merin ja Anse de Morgatin väliseen regattaan.
Tämä vene oli myytävänä
Camaret Sur Mer on aikaisemmin ollut vilkas kalastussatama. Nykyään se näyttää olevan ranskalaisten käyntikohde. Sinne ei tulla sattumalta, vaan tositarkoituksella. Rantakadun kuppiloissa meno oli vilkasta.
Mennyttä kalastuslaivastoa
Camaret'n katunäkymä
Vilkasta menoa rantakadulla
Camaret'n lahdella



































Biskajalla
Camaret Sur Mer - La Coruna

9.-12.8.
384 mpk

Biskajalle lähtö edellyttää aina hieman tarkempaa ja pidempää säätilan seurantaa. Käytössä oleva zy- grib-ohjelma ennusti melko sopivia peräntakaisisa tuulia neljälle seuraavalle päivälle. Tankkauspaikan kautta lähdimme kevyeen vastaiseen moottorilla.
Navtex ennusti hieman voimakkaampaa tuulta (strong winds), 6bf (vaikea taas tottua boforeihin).
Ennusteet eivä aina osu nappiin. Avotuuli olikin vastaista ja käytimme konetta avuksi.
Kello 02:00 saavutimme kynnyksen, jossa syvyyslukemat vaihtuivat 200m neljään kilometriin. Merenkäynti tasoittui mukavasti. Ensimmäinen vuorokausi 135mpk.
Ensimmäinen purjevene tuli vastaan puolen päivän aikaan isopurje ylhäällä koneavusteisesti. Päivän kohokohta ei suinkaan ollut näkemämme delfiinit, vaan kaksi suihkuttelevaa valasta. Biskajalla emme olleet aikaisemmin valaita tavanneet. Niiden näkeminen laittaa usein mielikuvituksen laukkamaan, kun muistelee kaikkia niistä lukemiaan kertomuksia.

Lokikirjamerkintöjä:
Ma
17:00, ruuan ja kahvin aikana tuuli kääntyi myötäiseksi. Purjeet viritettiin uusiksi. Loki näytti 5kt.
17:25, iso sisään, tuulta ei tarpeeksi. Isoilla vesillä ei myötätuulipurjehdus oikein luonnistu isossa mainingissa alle 5m/s tuulessa.
Ti
00:30 La Corunaan 144mpk, eta 01:00, ei ole mukava tulla yöllä satamaan, tuuli vaihtelee NE 5-10 m/s, pilviverho auennut, näkyy muutamia tähtiä
07:00 La Corunaan 106 mpk, harmaata tihkua, nopeus 6 kt
07:15 tuuli välillä 14-15 m/s
Kahvihetki piristää 









10:50 La Corunaan 89 mpk, tultu 2vrk/260mpk
15:55 erotettiin 1mpk:n päässä myös La Corunaan menossa oleva purjevene, AIS kertoi sen oleva  sv Aphrodite
20:20 La Corunaan 33 mpk, s/v Aphrodite pysynyt pitkään takanamme, nopeus hyvä 6-8 kt
22:20 veneen sisällä jo ihanan tasaista. Kaapit eivä kolise, eivätkä kilise. RG-musaa radiosta.
Kalastusaluksissa riittää vahtimista

Ke
00:00 La Corunaan meno tuntuu pitkältä. Kaupungin valot näkyvät, mutta matkaa melkein 20mpk.
02:20 kiinnityimme Marina Corunan uloimpaan ponttooniin kyljttäin. Nautimme ”virvokkeet” ja sitten nukkumaan.




La Corunassa viihdyttiin lauantaihin 15.8. asti. Marina näytti kovin erilaiselta kuin viime käynnillä.  Mietin mikä oli erilaista.  Sitten selvisi, että Euroopan alakulo on levinnyt joka puolelle.  Melkein puolet laitureista oli pois käytöstä.  Kun ei ollut käyttäjiä, niin laiturit oli nostettu pois. Pelkät vuorovesitolpat olivat paikallaan. Samasta syystä kaikissa satamissa oli hyvin tilaa.
 Rituaaleihin kuuluvat RCNC:n terassin gt:t käytiin tietysti nauttimassa.  Kaupunki oli siistiytynyt sitten viime näkemän.  Uuden sataman tuntumaan oli rakennettu virkistyskeskus uima-altaineen.
Kävimme parissa venetarvikeliikkeessä etsimässä danboyta, mutta huonoin tuloksin.

Ne kuuluisat La Corunan GT:t
Virkistyskeskus jäi kokeilematta
La Corunasta eteenpäin oli tiedossa rannikkopurjehdusta päivä kerrallaan ilman valvomisia. parisen viikkoa.
Konserttirupeama päättyi puolen tunnin ilotulitukseen



Aulin synttäreitä vietettiin La Corunassa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti